FAQ

 

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna vi får. Om du söker snabba svar så kanske du kan spara in en resa till din kårexpedition eller Kårhusets reception.

Har du ytterligare frågor om studentlivet så hör gärna av dig till receptionen@malmostudenter.se.

 

Måste jag vara med i en studentkår?
Nej. From den 1 juli 2010 är det frivilligt att vara med i en kår. Vi vill såklart att du ska vara medlem ändå eftersom det är genom oss tillsammans vi har mer att säga till om. Ditt medlemskap gör stor skillnad!

 

Hur blir jag medlem och vad kostar det?
Kåravgiften är 79 SEK per termin och du registrerar dig lätt online. Läs mer på BLI MEDLEM.

 

Hur betalar jag kåravgiften?
Du kan enkelt betala avgiften via din internetbank eller ditt bankkort. Klicka här och logga in med de inloggningsuppgifter du fått till din studentmejl eller på din kåravgiftsavi. Har du inte fått dessa kan du eposta ditt namn och ditt personnummer till receptionen@malmostudenter.se.

 

När får jag mitt mecenat-/studentkort?

Du får din studentlegitimation ca 1-2 veckor efter att du registrerat dig och betalat medlemsavgiften. Det finns två företag,

Studentkortet och Mecenat, som administrerar studentlegitimation. Som medlem i Kåren får du båda korten och båda är lika giltiga som studentlegitimation men innehåller olika rabatter. Du kan dock använda vilket som för att få rabatt på SJ. Och rabatt på Skånetrafiken gäller om du har studentresesymbolen på ditt digitala kort.

 

Vill du få båda korten i din smartphone? Läs mer om hur du gör för att få de digitala korten HÄR för Mecenat. Och här för Studentkortet

:::::::::::::::::::::

You will receive your student id 1-2 weeks after you have registered and payed the membership fee. There are two companies on the market that administers student id, The Student card and The Mecenat card. You get both and both are equally valid but includes different discounts. However, you can use both to get a discounts on the national railway. For the local busses and trains with Skånetrafiken you need to have the travel-symbol at your digital card.

 

Kan jag få ett intyg?
Ja den kan du, maila receptionen@malmostudenter.se så kan vi skicka ett intyg till dig via sms. Glöm inte att uppge ditt personnummer och mobilnummer när du kontaktar kansliet. Intyget kan till exempel användas för att få rabatt på SJ  tills dina kort har anlänt. OBS!  Det är endast om du betalar medlemsavgiften kontant eller med kontokort som vi kan se din betalning direkt, använder du ett annat betalningssätt dröjer det 3 bankdagar innan vi kan se din betalning, därför måste du ta med dig ett kvitto på din betalning om du vill få ett intyg tidigare.

 

Kan jag få ett intyg i mobilen?
Ja, via Mecenat och Studentkortet. Läs mer om hur du gör på Mecenats webb och Studentkortets webb. Vid frågor kan du skicka ett mejl till receptionen@malmostudenter.se, glöm inte att uppge ditt personnummer när du kontaktar kansliet.

 

Hur får jag rabatt på Skånetrafiken och SJ?
Du är berättigad till rabatte hos Skånetrafiken beroende på studietakt och hur många hp du läser, se mer information om rabatten på Skånetrafikens hemsida. Rabatten hos SJ har alla som studerar rätt till, oavsett studietakt. Mer info på SJ:s hemsida.

 

Räcker det att meddela universitetet när jag byter adress?
Nej, du måste även meddela Studentkåren Malmö när du byter adress. Din nya adress kan du maila till receptionen@malmostudenter.se. Glöm inte att uppge ditt personnummer. Du kan även själv ändra din adress genom att logga in här med det avinummer och pinkod du fått via din kåravgiftsavi.

 

Hur gör jag för att få ett ISIC-kort?
Om du är intresserad av att skaffa dig ett internationellt studentkort (ISIC-kort) inför din utlandsresa så finns information om hur du går tillväga på www.isic.org eller Kilroy.